Bag om TUK
Af Heidi Lund |
Hvordan TUK blev løsningen på en udfordring, mange familier kender
Når motivationen til at læse ikke er så stor, skal der nogle gange kreative løsninger til. Det blev begyndelsen på TUK.
Manglende motivation til at læse blev startskuddet
Idémanden bag TUK hedder Kasper, men måske har hans søn Sander en lige så stor del af æren for, at konceptet kom til verden.
TUK blev nemlig udtænkt, fordi Sander skulle lære at læse. Noget, han ikke var meget for. Motivationen var svær at finde, og hans far måtte tænke i kreative baner.
Den første indskydelse hos Kasper var hans gamle lyt og læs-bånd, som desværre var blevet kasseret. Men tanken havde sat sig fast og ville ikke give slip:
“Jeg manglede en ny måde at gøre læsningen sjov og motiverende på. Som tech-interesseret var det oplagt for mig, at det var teknologien, der skulle i spil, samtidig med at papirbogen stadig skulle spille hovedrollen.”
Derfor bestemte Kasper sig for at udvikle sin egen tidssvarende version af lyt og læs-båndene, som mange sikkert stadig husker.
Opfindelsen, der fyldte Sander med læselyst
Den allerførste version af TUK kom herefter til verden hjemme hos Kasper og fik sat gang i Sanders læselyst. Faktisk slugte han den ene bog efter den anden og blev en rigtig lille bogorm.
Sanders nyfundne læselyst udsprang af et enkelt koncept bestående af lydbøger og trykte bøger, der lod ham lytte og læse på samme tid.
Ved hjælp TUK Speakeren og de særlige – næsten magiske – TUK Tags, kan også dit barn uden problemer selv fordybe sig i bøgernes verden.
Det er nemlig fantastisk nemt: Et TUK Tag sættes på den trykte bog, og når højtaleren holdes hen over tagget, afspiller den lydbogen automatisk. Vent bare, til du ser lyset i dit barns øjne, når hun eller han selv får magien til at ske.
Interesserer du dig for børns læsning?
Vi udgiver jævnligt artikler med viden om børns læsning og læring. Tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvor du bliver opdateret med den nyeste viden samt boganbefalinger og tilbud.
Samtykke
- Når du giver dit samtykke til at modtage elektronisk markedsføring fra os, siger du ja til at få nyheder, tilbud, inspiration, konkurrencer, besked om events m.v. via nyhedsbreve pr. e-mail og SMS.
- Ved at give dit samtykke accepterer du, at vi bruger dine personoplysninger for at sende dig information om tilbud, nyheder m.v. Det kan du læse mere om i vores privatlivspolitik under overskriften “Nyhedsbreve og markedsføring”.
- Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbreve ved at følge linket i det enkelte nyhedsbrev eller sende os en mail på kontakt@tuk.dk.
Betjeningen er enkel og intuitiv, og på displayet kan du følge med i, hvor langt du er kommet i lydbogen, se status på højtaleren, fejlmeddelelser m.m.
Andre historier fra TUK
Bag om TUK
Af Heidi Lund |
Så du TUK i TV 2 Nyhederne?
I december 2023 var TV 2 Nyhederne forbi TUK for at lave et indslag om, hvordan vi vil motivere børn til at læse mere i fysiske bøger. Her kan du læse mere om, hvordan dagen forløb, og hvad der kom...
Viden om læsning
Af Heidi Lund |
Bliver børn bedre læsere af at høre lydbøger?
Får vores børn egentlig det samme ud af en lydbog som den gode gamle papirbog, når det gælder læsning og læring? Det dykker vi ned i her, og du får også svaret på, hvordan dit barn lærer allermest ...
Bag om TUK
Af Heidi Lund |
Hvordan TUK blev løsningen på en udfordring, mange familier kender
Når motivationen til at læse ikke er så stor, skal der nogle gange kreative løsninger til. Det blev begyndelsen på TUK.